Nyhedsbreve
Jeg (freaking) elsker at arbejde med nyhedsbreve! Det er alt fra opstart med flows og automation til udarbejdelse af content kalender og tekstforfatning. Men det er ikke så underligt, for resultaterne man kan skabe (for få penge) er enorm!
Vidste du godt at nyhedsbreve er en af de billigste måder at markedsføre dig på?
Alt du skal vide omkring nyhedsbreve
Og hvad jeg kan hjælpe dig med!
At markedsføre sig via nyhedsbreve er én af de bedste og billigste metoder til, at skabe salg i din forretning.
Det skyldes at du sender ud direkte til din målgrupppe og at de allerede kender dig samt du kun betaler dét dit email program koster (for nogen betyder det 0 kr.)
Men før du kan sende nyhedsbreve ud, så kræver det jo, at du har nogle subscribers at sende til.
På denne side kan du læse mere om nyhedsbreve og hvilke forskellige steps, som jeg kan hjælpe dig med.
Uanset om du er i fuld gang med at udsende nyhedsbreve (men at der sker for lidt) eller om du skal til at starte en liste op; så kan jeg hjælpe dig.
Læs mere om de forskellige steps nedenfor.
Hvor langt er du i processen?
Step 1
Skaf subscribers til din nyhedsbrevs-liste og vælg et mailprogram
Step 2
Lav et velkomstflow til nye subscribers
Step 3
Lav en content kalender med emner til nyhedsbreve
Step 4
Skriv, design og planlæg dine nyhedsbreve i dit mailprogram
Step 5
Analysér, evaluér og foredre dine nyhedsbreve
Step 1: Kom i gang
For at skaffe leads/subscribers/læsere (kært barn har mange navne) har du 2 valg.
Tip! Vælg begge for at vækste din liste hurtigere
1. Organisk: Betyder at du laver en boks eller pop-up på din hjemmeside, hvor de besgende kan tilmelde sig dit nyhedsbrev. Eller at du laver et link til signup via dine sociale medier
2. Betalt: Hvilket betyder at du laver og opsætter en annonce med en freebie/lead magnet.
Forskellen på de to metoder er, at ved organisk rammer du ikke nye potentielle kunder. Dvs. at du kun rammer dem, der allerede kender til din forretning ved at være på din hjemmeside eller følge dig på Sociale Medier. Det gode ved dette er dog, at du fastholder de besøgende på din hjemmeside og kan sende den tilbud direkte i deres indbakke. At få de besøgende på din hjemmeside til at skrive sig op på dit nyhedsbrev er et rigtig godt konverteringsmål!
Ved betalt annoncering har du muligheden for at skaffe leads, der ikke kender til din forretning i forvejen. Her bruger du annoncen til at få dem ind på dit nyhedsbrev og derfra videre ind på din (højkonverterende) hjemmeside, der får dem til at blive betalende kunder.
Mit forslag er:
Start med at indsamle alle de subscribers du kan via dine sociale medier og på din hjemmeside. SPECIELT på din hjemmeside! Du vil nemlig rigtig gerne fastholde interessen fra dine besøgende, og det gør du selvfølgelig ved at få dem ind på dit nyhedsbrev.
Lok dem til ved..
At fortælle dem, hvad de får ud af, at være på dit nyhedsbrev. Eller lav en freebie.
Altså en gratis “ting” som de får ved tilmelding. Det kan være en guide, en ebog, en rabat eller lign.
Endnu et tip
Når du skal gang med betalt annoncering kan du med fordel bruge en freebie til at lokke dem til.
MEN! Vær OBS på at du IKKE må bruge ordet “gratis”. Det er nemlig ikke gratis, når folk skal give deres email i bytte.
Skriv i stedet: “Til 0 kroner”
Step 1: Kom i gang
Step 2: Opsæt et flow
Når dine subscribers tilmelder sig, skal du lave en såkaldt automation (eller flow). Det betyder at du opsætter en email med din freebie (og evt. en serie af emails efterfølgende), som bliver sendt afsted automatisk.
Dette skal laves én gang.
Vil du gerne outsource denne opgave, kan du booke et møde med mig, så sender jeg dig et tilbud.
Step 3: Lav en content kalender
Nu er du godt i gang med at skaffe subscribers til dit nyhedsbrev. Din automation kører og din emailliste vokser.
Next step er, at du skal i gang med at planlægge, hvilke nyhedsbreve der skal sendes ud løbende.
Først skal du overveje:
- Hvor ofte du vil sende ud
- Hvad indholdet skal være (OBS! Har du lovet dine subscribers at de få tips og tricks, sp skal du selvfølgelig overholde dette)
Der findes mange metoder til, hvordan du kan lave en content kalender. Jeg hjælper dig gerne med at komme godt i gang.
Step 3: Lav en content kalender
Step 4: Udarbejdelse
Jeg bruger mailchimp til mine egne nyhedsbreve (og mine kunders). Jeg synes at det er et godt og brugervenligt program, der har alt jeg skal bruge.
I mailchimp kan du lave skabeloner, så dine nyhedsbreve har en rød tråd i designet og du kan planlægge nyhedsbrevene til at blive sendt ud på tidspunkter, hvor den enkelte modtager med størst sandsynlighed vil åbne nyhedsbrevet.
Når jeg laver nyhedsbreve plejer jeg altid at skrive teksterne først. Det kan gøres i hånden, i Word eller Google Docs.
Det hjælper mig når jeg skal tænke salg og strategi ind.
Billederne der skal bruges laver jeg i Canva.
Har du brug for hjælp til at skrive nyhedsbreve er du velkommen til at booke en samtale.