Sådan undgår du at en billig hjemmeside, koster dig dyrt
Indlægget af udgivet af
Maria Knudsen
Den 3. november 2024
Er den billige pris en investering eller penge ud af vinduet?
Lad mig være helt ærlig:
Hvis du bare vælger den billigste løsning, fordi “jeg skal jo have en hjemmeisde” så kan du lige så godt åbne vinduet og smide pengene ud i vejgrøften. Resultatet er det samme: Du får intet ud af det.
Din hjemmeside skal have et klart formål – og den skal arbejde for dig, ikke bare stå og se pæn ud.
Den billige hjemmeside er billig af en årsag.
Det er ofte blot en standard hjemmeside med lidt tekst, billeder og en KØB eller KONTAKT knap.
En hjemmeside, hvor der ikke er lagt andre tanker bag end “den skal bare være der, så mine kunder kan finde mig”
Men tro mig. Hvis kunderne kom af sig selv, ved bare at købe en hjemmeside til 1.000 kr., hvorfor vil nogen så investere flere hundrede tusinde kroner i det?
Din hjemmeside skal kunne konvertere
Der skal 2 ting til for at du får kunder automatisk gennem din hjemmeside.
- Den skal kunne konvertere de besøgende til kunder
- Den skal have besøgende
Lyder simpelt, hva?
Det er det ikke.
At få besøgende = markedsføring.
Du skal skaffe trafik ind til din hjemmeside – Du ved fx gennem SoMe, SEO, Google Ads eller Meta annoncering.
At den hjemmeside kan konvertere betyder, at de besøgende, der kommer ind på siden enten køber eller bliver til et lead (fx subscriber til dit nyhedsbrev, bruger din kontaktformular, booker en samtale, skriver til dig, følger dig på SoMe).
Men processen fra at den besøgende lander på din side til at han/hun konverterer er lang.
Først og fremmest skal den besøgende:
- Blive bekræftet i, at de er landet det rigtige sted
- Ikke blive overvældet over dårligt design
- Blive nysgerrig på din overskrift, så de læser din tekst
- Læser din tekst til ende
- Klikker på en knap (til en anden side, konvertering eller køb).
Hvert af disse punkter kræver mange overvejelser og evner. Det er SÅ vigtigt, at den besøgende finder din side interessant – ellers smutter de igen.
Din hjemmeside skal gi' de sidste skub
Din hjemmeside skal – kort og godt – give dig kunder.
Din hjemmeside kan blive din allervigtigste medarbejder (den arbejder nemlig 24/7, skal ikke have løn og brokker sig – sjældent)
Når potentielle kunder besøger din hjemmeside er de allerede langt i processen og ofte behøver de kun få skub til at blive betalende kunder.
Disse skub skal din hjemmeside gi’!
Hvilket vil sige at den skal kunne:
- Besvare spørgsmål som de besøgende har
- Eliminere de besøgendes indvendinger mod ikke at købe hos dig
- Vise troværdighed og give dine kunder tryghed overfor din virksomhed
- Have gode beskrivelser af dine produkter/ydelser, så dine besøgende tænker “dét kan jeg ikke undvære!”
- Sortere i de besøgende, så det er dine drømmekunder, som tager kontakt (du vil ikke bruge tid på at tale med en masse mennesker, som er energi-slugere)
(Jeg har lavet et forløb der lærer dig lige præcis dette og hvor du laver ALT indhold til din hjemmeside. Læs om forløbet HER)
Udregning af konverteringsraten
Mange tænker ikke over ovenstående, når de laver sitet, hvilket betyder at konverteringsraten bliver lav.
.. Og pleease bliv lige hængende, selvom det måske lyder helt vildt kedeligt.
Men du vil ikke undvære denne viden. Den kunne nemlig have reddet mange af dem, der kommer til mig, for at få hjælp.
En konverteringsrate udregnes således: Hvor mange antal køb eller leads ud af alle besøgende gange med 100 for at få det i procent.
Et eksempel:
Har du 100 besøgende på dit site og 2 besøgende køber/booker/subscriber/skriver så er konverteringsraten på 2 %
Har du 1000 besøgende og 2 køber er din konverteringsrate på 0,2 %
Vi har tidligere været inde på formålet med din hjemmeside. Konverteringsraten er en måde at måle på, hvor god hjemmesiden er til at få de besøgene til at foretage sig dét, som du godt kunne tænke dig.
Konverteringer kan derfor være: Køb, booking af afklaringssamtale, tilmelding til nyhedsbrev, følger på Sociale Medier, kontakt via kontaktformular, et opkald eller lign.
Og det bedste ved konverteringsraten er, at det er tal, og tal lyver ikke.
Så du kan jo selv måle, hvor høj din konverteringsrate er, for at se om din hjemmeside klarer sig godt.
Hvorfor er det vigtigt at arbejde med konverteringsraten?
Hvis du vil have flere kunder, kan du gøre 2 ting.
- Du kan bruge mere tid eller flere penge på, at komme ud til flere personer
- Du kan blive bedre til at sælge til de besøgende du allerede har
Lad mig fortælle dig, hvorfor det er en utrolig dum idé, at bruge tid og penge på, at komme ud til flere mennesker.
Prøv og tænk på det sådan her:
Hvis du går ud og bruger penge på annoncer, for at skaffe besøgende til din hjemmeside med en lav konverteringsrate, så vil du skulle skaffe meget trafik.
Er din konverteringsrate høj, så behøver du mindre trafik og dermed skal du bruge færre penge på annoncer.
Skal vi lige prøve og regne på det?
Lad os sige at det koster dig 1000 kr. at skaffe 100 besøgende på dit site.
Er din konverteringsrate på 1 % vil det give dig 1 lead.
Er din konverteringsrate derimod på 5 % så vil det give dig 5 leads.
Ergo: for samme beløb får du flere kunder.
Og ved du hvad det BEDSTE er?
Du skal kun lave arbejdet på din hjemmeside én gang.
Det er en engangsinvestering.
Det er her investeringen kommer ind i billedet!
Med en hjemmeside lavet i samarbejde med mig, tager vi den trafik du allerede har og skaffer dig flere kunder.
UDEN at du skal bruge flere penge på at lave annoncer.
Skal vi lige prøve og regne på det igen hva’?
Lad os sige, at du får lavet en hjemmeside til 6.000 kr. Du får måske 2 kunder om måneden, der betaler dig 250 kr.
6000 kr. / (250 kr. * 2) = 12 måneder før hjemmesiden har tjent sig ind.
Lad os så i stedet for sige, at du får lavet en hjemmeside til 15.000 kr. og får 6 kunder om måneden, der betaler dig 250 kr.
15.000 / (250 kr. x 6) = 10 måneder når den har tjent sig ind.
Altså 2 måneder før siden til 6.000 kr.
Skal vi tage den skridtet videre, kan vi hurtigt regne ud, hvor meget du har tjent, når du har haft din hjemmeside i 24 måneder:
6.000 kroners hjemmeside: Overskud på 6.000 kr.
15.000 kroners hjemmeside: Overskud på 21.000 kr.
Så hvilken hjemmeside har været den bedste investering?
Jeg vil gøre opmærksom på at ovenstående er tænkte eksempler. Nogle hjemmesider til 6.000 kr (+/-) generer 0 salg. Derudover kan jeg selvfølgelig ikke garantere dig 6 salg om måneden. Antallet af salg er baseret på hvor mange besøgende du har – og der skal altså besøgende til, for at kunne lave salg.