Hvordan skriver man en god om side?
De 6 (flove) fejl du ikke må lave på din om side
Indlægget af udgivet af
Maria Knudsen
Den 18. marts 2024
Hvor vigtig er en om side?
Din om-side er SÅ vigtig – Godt så har vi slået det fast.
Hvis du kigger på dine tal, så vil (rigtig) mange kunne se at om-siden er én af de mest besøgte sider.
Din om-side kan faktisk blive hele vendepunktet for, at din læser ender med at blive til kunde i din forretning.
Hvorfor?
Fordi mennesker køber af mennesker.
Kan du skabe troværdighed, tillid og samtidig fremstå som ekspert og skille dig ud fra dine konkurrenter, så er du langt. Meget langt.
Hvis dine kunder skal foretage en større investering hos dig, så vil de ikke sige “ja tak” medmindre de kan lide dig, de stoler på dig og de tror på at du kan gøre en forskel for dem.
Det værste der kunne ske for dem (i deres hoveder) er, at de køber af dig og de stadig ikke får løst deres udfordringer. For så vil de føle sig snydt og skuffet.
Så hvordan får vi dine læsere til at kunne lide og stole på dig?
Det der ofte sker når jeg gennemgår mine kunders om-sider er, at de sætter siden op som var det et CV og en ansøgning til et firma, hvor de gerne vil søge et job.
(og ikke engang en særlig god ansøgning, for firmaer er heller ikke interesseret i at læse om os privat – men det er en snak til en anden dag)
Det kunne ikke være mere forkert.
Der er ingen af dine besøgende som vil læse om dig.
Det de rent faktisk gerne vil vide om dig er: Hvordan du kan gøre en forskel i deres liv.
På din om-side er det derfor vigtigt at du har følgende mål for øje, når du skriver:
- Du skal skabe troværdighed
- Du skal skabe en relation til din læser
- Du skal fremstå som ekspert indenfor dit felt
- Du skal skille dig ud (fra dine konkurrenter)
I et forløb hos mig lærer jeg dig helt konkret, hvordan du gør ovenstående.
Oveni det så gennemgår jeg siden for dig og giver dig konkrete forslag til forbedringer indtil siden sidder lige i skabet.
Kontakt mig i dag for at få et uforpligtende tilbud på gennemgang af din om-side.
Men først. Lad os se om du selv kan nikke genkendende til en eller flere af nedenstående fejl:
1. Du skriver om dig selv
“Læste jeg helt rigtigt?”
Ja det gjorde du.
Dette er en fejl jeg ser gang på gang (på gang).
Når vi tænker på vores om-sider, så tænker vi at denne side skal handle om os selv.
Så det vi gør er, at vi skriver lange sætninger og afsnit op og ned omkring os selv.
Dvs. vi skriver sådan noget som:
- Jeg hedder Maria, jeg er 31 år gammel, bor i Hampen i Midtjylland med min mand og to børn.
- Jeg har to meget søde hunde. En golden retriver der hedder Veto og et gadekryds der hedder Ozzy.
- Vi bor på en gård som vi er i gang med at renovere
- Jeg kan godt lide at være udenfor og er ikke bleg for at få beskidte fingre, men jeg hader blæsevejr.
- Min livret er lasagne.
.. Ja og jeg kunne blive ved.
Men hvorfor er det en fejl at skrive disse info om os selv?
Det er det af den simple årsag at det har 0 (nul!) relevans for vores læser.
Der er ingen af dine potentielle kunder, som har interesse i at læse om at du har 12 katte, er skilsmissebarn, at du blev mor som 26-årig eller at du binder blomster i din fritid.
Når du sætter disse info øverst på din om-side bliver din læser allerede en smule træt. Fordi disse info har intet at gøre med dig som iværksætter, der gerne vil gøre en forskel for dine kunder.
Dét dine kunder gerne vil læse om på din om-side er, hvorfor du er helt unik og den helt rette til at skabe en forskel i deres liv.
Formålet med din om-side er (blandt andet) at skabe tillid og troværdighed til læseren. Det gør du ved at fortælle om dig selv – men på en måde, så det vækker genkendelse hos læseren og han/hun tænker “wauw hun har stået samme sted som mig og har fundet en løsning – måske hun kan hjælpe mig med at gøre det samme”
2. Du skriver til dig selv
Du sidder på den anden side og har aaaalle svarene og løsningerne på dine kunders problemer.
Du ved at du kan gøre en forskel i deres liv.
Du har gået vejen og har hjulpet flere med at gøre det samme.
Men problemet er, at det har din læser ikke.
Din læser ved ikke, hvordan det er at komme ud på den anden side. Han/hun ved heller ikke noget som helst omkring rejsen. Eller hvordan man skal nå målet.
Så det der sker er, at vi kommer til at bruge:
– Ord som læseren ikke forstår eller kender endnu
– Sætninger som giver mening for dig, men ikke for læseren
– Gentagelser hvor vi skriver det samme men på forskellige måder
Jeg ser alt for ofte at mine kunder bruger ord og sætninger, der giver rigtig god mening for dem selv – men ikke for læseren.
Grunden til at det giver mening for dem selv er, at de sidder på den anden side med alle svarene. Det gør læseren ikke.
Det der giver mening for dig, giver ikke nødvendigvis mening for din læser.
Det kan være at du skriver ord som:
- Nemt / jeg gør det nemt at..
- Kvalitet / mine online-kurser er kvalitet
- Trygt / du kan trygt handle med mig
- Højt konverterende / jeg hjælper med at skabe højt konverterende hjemmesider
- Hårdtarbejdende / jeg hjælper hårdtarbejdende kvinder
- Plug n play / Det er en plug n play løsning
(ja de tre sidste eksempler er helt konkrete eksempler på ord jeg har læst – og skrevet ;-)).
Kan du se hvad problemet er med disse ord?
3. Dine billeder/design overtager (og ingen læser det du skriver)
Nogen gange ser jeg flotte hjemmesider. De ser sørme prof’ ud.
Men hoold da op, hvor er de ikke særlig brugervenlige. Fordi designet og billederne overtager fuldstændig siden og teksten forsvinder.
Du véd den tekst som du gerne vil have de besøgende til at læse, så de foretager en handling og køber i din forretning? Ja dén! Den drukner i designet!
Jeg kalder det at hjemmesiden er ramt af “det-visuelle-design-over-brugervenlighed”-syndromet.
Jeg vil næsten æde min gamle hat på, at du har haft en grafiker til at lave din hjemmeside (hvis ikke, så er det godt gået!).
Det er SUPER at du har haft en grafiker til at lave en flot side til dig. En flot side er det der fastholder den besøgende i de første sekunder.
Men når de sekunder er gået og den besøgende skal til at dykke ned i dine tekster, så bliver de forvirret og går deres vej igen.
Så prøv og tjek din side igennem. Sker der for meget design-mæssigt? Drukner dine tekster? Hvis ja, så er designet et godt sted at starte og få lavet om.
4. Læseren rammer en mur af tekst
Det her punkt giver lidt sig selv, og faktisk ikke noget jeg vil skrive det store om.
Rammer din læser en mur af tekst, når de rammer din om-side?
Det kan du tjekke ved at gå ind på din hjemmeside (fra både PC og mobil!).
Er dine afsnit meeeget lange? Er der ingen billeder? Er der ingen linjeskift? Er der ingen overskrifter? Har du ikke lavet punktform?
Ja så rammer læseren en mur af tekst.
5. Du positionerer dig ikke som ekspert
Dette punkt er i stærk relation til punkt 1.
Ligeså vigtigt som det er at du skaber en relation til din læser – lige så vigtigt er det at du positionerer dig som ekspert.
Det nytter ikke noget at dine læsere godt kan lide dig og synes du er nice, hvis de ikke tænker, at du ved hvad du taler om.
(Så er vi tilbage til det med at de ikke køber af dig).
Nøglen til at fremstå som ekspert er, at du skal lyde klog og dygtig – men på en måde så din læser forstår dine pointer.
Du skal heller ikke fortælle dem at du er ekspert.. (så er vi tilbage til ord i punkt 2).
Show it – dont tell it.
Dine læsere skal selv komme frem til at tænke “wow hun må være dygtig”.
6. Du opfordrer dem ikke til handling
Kan man opfordre til handling på en om-side?
JA
Skal man opfordre til handling på en om-side?
ØH JA
For hvad sker der, hvis du ikke opfordrer til handling?
→ Så bliver din om-side the end destination for dine besøgende.
ALLE dine sider skal opfordre til en handling. Men det skal altså give mening.
Du skal ikke bare smide en CTA ind bare for at smide en CTA ind..